|
Poznámky: a)
Trieda sa môže deliť na
skupiny podľa ods. § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva
zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla
1985 (ďalej len „Smernice“). b)
Vyučuje sa jeden z jazykov:
anglický, nemecký, francúzsky, ruský alebo španielsky. c)
Vyučuje sa predmet etická výchova
alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie
etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov.
Predmety sa neklasifikujú. Na vysvedčení
žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“. d)
Predmet má charakter cvičení. e)
V predmete je časť hodín
venovaná cvičeniam. f)
V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne
aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových
celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový
kurz v prvom a/alebo druhom ročníku. Predmet
možno spájať do viachodinových celkov. g)
Predmet chemické laboratórne
cvičenia sa vyučuje v 2., 3. a 4. ročníku každý druhý týždeň
v štvorhodinových celkoch. Súčasťou predmetu je odborná prax, ktorú
žiaci absolvujú počas štúdia v 3. ročníku v rozsahu 10 pracovných
dní a 6 hodín za jeden deň v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných
školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra
1994 pod č. 5651/1994-212. h)
Žiaci si môžu podľa záujmu
a potrieb vybrať predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné
predmety. Výber voliteľných predmetov pre žiakov 3. a 4. ročníka sa
realizuje podľa záujmu a potrieb žiakov, s ohľadom na získanie požadovaných
vedomostí a zručností potrebných pre výkon povolania a činnosti
v oblasti analýzy zložiek životného prostredia, oblasti analýzy potravín,
oblasti analýzy liečiv alebo oblasti analýzy technických produktov, vybraná
oblasť je záväzná a žiak musí absolvovať zvolenú oblasť aj v 4.
ročníku. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov
z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smerníc. Riaditeľ školy
po prerokovaní s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré
voliteľné predmety sa klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú.
Rozhodnutie urobí každoročne a zverejní ho do konca augusta kalendárneho
roka. i)
Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne
na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich
využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania,
zohľadňujúc záujmy žiakov a ich rodičov, ako aj priestorové a personálne
podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu
prípravu na záverečné skúšky a prijímacie konanie na ďalšie štúdium.
Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových poznatkov na vyššej
úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie
povinných predmetov a voliteľných predmetov alebo na zaradenie ďalších
voliteľných predmetov uvedených v učebnom pláne. j)
Žiak si môže vybrať dva
nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto
predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať
skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smerníc.
Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie
hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa
neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie
„absolvoval/-a“. k)
Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl
v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa
realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom
kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1.
a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku.
Kurz je súčasťou plánu práce školy. l)
Riaditeľ školy môže na základe
odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých
ročníkoch úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín.
Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet,
alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet. m)
V jednotlivých vyučovacích
predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom
ročníku, zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z aktuálneho
rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym
potrebám odboru, trhu práce, regiónu, alebo špecifickým potrebám školy.
Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia. n)
Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom
roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom
vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich
rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným
plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet
najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade
so Smernicami. o)
Vyučujúci sú povinní zohľadňovať
otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné
prostredie. p)
Výučba v študijnom
odbore sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku v rozsahu 33 týždňov,
vo 4. ročníku 30 týždňov. q)
Neoddeliteľnou súčasťou učebného
plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek
učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, voliteľných,
nepovinných). |