Home Up O nás Info pre ZŠ Projekty Aktivity žiakov Certifikáty Domov mládeže Učitelia Žiaci English

 

 

2848 6 chemická informatika

Dĺžka vzdelávania a prípravy :

4 roky

Študijný odbor je určený pre:

chlapcov a dievčatá

Spôsob ukončenia  vzdelávania a prípravy:

maturitná skúška

Doklad o dosiahnutom vzdelaní:

vysvedčenie o maturitnej skúške

Poskytnutý stupeň vzdelania:

úplné  stredné odborné vzdelanie
klasifikácia stupňov vzdelania podľa ISCED 3A

Pracovné uplatnenie absolventa:
v podnikoch chemického, potravinárskeho a    farmaceutického priemyslu
v chemickom výskume a službách
v súkromnom podnikaní
Nadväzná odborná príprava:
vysokoškolské vzdelávanie
pomaturitné štúdium
PROFIL ABSOLVENTA:

Absolvent študijného odboru chemická informatika je kvalifikovaným odborníkom schopným samostatne získavať a spracovávať informácie o moderných technologických procesoch, progresívnych výrobkoch a ich aplikácii a tiež informácie o cenách surovín, medziproduktov a výrobkov využívajúc pritom prácu s odbornou literatúrou, informatickými databázami a novými informačnými a komunikačnými technológiami. Získané poznatky je schopný prezentovať formou rešerší, technických informácii aj komplexnejších štúdií. 
Absolvent je schopný vykonávať činnosti spojené s uskutočňovaním chemických a fyzikálno-chemických dejov. Je schopný orientovať sa v problematike základných chemických technológii, hľadať možnosti ich surovinového zabezpečenia a odbytu ich produktov z technického a ekonomického hľadiska.

Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností musí mať absolvent odborný profil s nevyhnutným všeobecným vzdelaním. Je adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci a pohotovo dokáže aplikovať nadobudnuté vedomosti pri riešení problémov. 
Je schopný pracovať v tíme, dbá na dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. 

Absolvent tohto študijného odboru je pripravený na vysokoškolské štúdium.

Učebný plán:
 

Kategórie a názvy

vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku

1.

2.

3.

4.

Spolu

Všeobecnovzdelávacie predmety

18

15

11

12

56

slovenský jazyk a literatúra a)

3

2

2

3

10

cudzí jazyk a), b)

3

3

3

3

12

občianska náuka

-

-

1

1

2

dejepis

2

2

-

-

4

matematika e)

3

3

3

3

12

fyzika

2

2

-

-

4

etická výchova/náboženská
výchova c)

1

1

-

-

2

informatika a), d)

2

-

-

-

2

telesná výchova f)

2

2

2

2

8

Odborné predmety

14

14

20

18

66

biológia a ekológia

2

2

-

-

4

chémia a), e)

4

4

3

-

11

aplikovaná informatika a), d)

2

2

2

2

8

analytická chémia

-

-

1

2

3

chemické laboratórne cvičenia a), d), g)

2

2

2

2

8

ekonomika

2

2

1

1

6

biochémia

-

-

2

-

2

chemická výroba a), e)

-

-

2

4

6

chemické a ekonomické výpočty a), d)

2

2

2

2

8

základy programovania a), d)

-

-

-

2

2

automatizácia

-

-

2

-

2

chemické informácie a), e)

-

-

3

3

6

Voliteľné predmety h)

-

3

4

5

12

druhý cudzí jazyk a)

 

 

 

 

1 – 6

seminár z matematiky d)

 

 

 

 

1 – 4

seminár z fyziky e)

 

 

 

 

1 – 4

seminár z informatiky d)

 

 

 

 

1 – 6

konverzácia v cudzom jazyku a)

 

 

 

 

1 – 5

literárny seminár a)

 

 

 

 

1 – 2

chémia a životné prostredie

 

 

 

 

1 – 2

seminár z chémie

 

 

 

 

1 – 2

chemické rozbory a), d)

 

 

 

 

1 – 4

angličtina v chémii a)

 

 

 

 

1 – 4

aplikovaná geografia

 

 

 

 

1 – 2

cvičenia z aplikovanej informatiky a), d)

 

 

 

 

1 – 4

administratíva a korešpondencia a), d)

 

 

 

 

1 – 2

tovaroznalectvo

 

 

 

 

1 – 2

marketing

 

 

 

 

1 – 2

technika administratívy a), d)

 

 

 

 

1 – 2

biológia

 

 

 

 

1 – 4

biologické metódy

 

 

 

 

1 – 2

toxikológia

 

 

 

 

1 – 2

právna náuka

 

 

 

 

1 – 2

úvod do sveta práce

 

 

 

 

1

odpadové hospodárstvo

 

 

 

 

1 – 4

Rozširujúce hodiny i)

1

1

-

-

2

Spolu

33

33

35

35

136

Nepovinné predmety j)

 

 

 

 

 

výchova k manželstvu a rodičovstvu

 

 

 

 

 

manažment osobných financií

 

 

 

 

 

aplikovaná ekonómia

 

 

 

 

 

športové hry

 

 

 

 

 

ochrana človeka a prírody k)

 

 

 

 

 

Poznámky:

a)      Trieda sa môže deliť na skupiny podľa ods. § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len „Smernice“).

b)      Vyučuje sa jeden z jazykov: anglický, nemecký, francúzsky, ruský alebo španielsky.

c)      Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú. Na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

d)      Predmet má charakter cvičení.

e)      V predmete je časť hodín venovaná cvičeniam.

f)        V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v prvom a/alebo druhom ročníku. Predmet možno spájať do viachodinových celkov.

g)      Predmet chemické laboratórne cvičenia sa vyučuje v 2., 3. a 4. ročníku každý druhý týždeň v štvorhodinových celkoch. Súčasťou predmetu je odborná prax, ktorú žiaci absolvujú počas štúdia v 3. ročníku v rozsahu 10 pracovných dní a 6 hodín za jeden deň v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č. 5651/1994-212.

h)      Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety. Výber voliteľných predmetov pre žiakov 3. a 4. ročníka sa realizuje podľa záujmu a potrieb žiakov, s ohľadom na získanie požadovaných vedomostí a zručností potrebných pre výkon povolania a činnosti v oblasti analýzy zložiek životného prostredia, oblasti analýzy potravín, oblasti analýzy liečiv alebo oblasti analýzy technických produktov, vybraná oblasť je záväzná a žiak musí absolvovať zvolenú oblasť aj v 4. ročníku. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smerníc. Riaditeľ školy po prerokovaní s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré voliteľné predmety sa klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú. Rozhodnutie urobí každoročne a zverejní ho do konca augusta kalendárneho roka.

i)        Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania, zohľadňujúc záujmy žiakov a ich rodičov, ako aj priestorové a personálne podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na záverečné skúšky a prijímacie konanie na ďalšie štúdium. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových poznatkov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie povinných predmetov a voliteľných predmetov alebo na zaradenie ďalších voliteľných predmetov uvedených v učebnom pláne.

j)        Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

k)      Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku. Kurz je súčasťou plánu práce školy.

l)        Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet, alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.

m)    V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku, zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu, alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia.

n)      Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.

o)      Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.

p)      Výučba v študijnom odbore sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku v rozsahu 33 týždňov, vo 4. ročníku 30 týždňov.

q)      Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, voliteľných, nepovinných).